Ekspert: Danmark bør få ny turistminister

”Vi burde få en turistminister, selv om det i virkeligheden er Bendt Bendtsen, men han har jo travlt med alt muligt andet,” siger leder af SDU´s Center for Turisme, Innovation og Kultur, Janne Liburd.

Hun savner en plan for, hvordan dansk turisme skal udvikle sig og klare sig i konkurrencen med andre europæiske storbyer.
”Visit Denmark er ansat til at markedsføre Danmark i udlandet, så deres fokus er udadrettet, men vi glemmer selve produktet. Hvad vil turisterne gerne have? Skal vi satse på wellness, burde vi lave nogle flere forlystelsesparker, eller skal vi satse på at skabe synlighed omkring de små attraktioner, der er lokalt funderet?” spørger Janne Liburd.

Visit Denmarks adm. dir., Dorte Kiilerich, fortæller, at man vil bruge regeringens og turismeerhvervets nye 54 mio. kroners investering i dansk storbyturisme til at øge kendskabet til og synligheden af de danske byer. Der er ganske enkelt for få mennesker rundt om i verden, der ved, hvad de kan opleve i Danmark. Visit Denmark vil brande Danmark som en helårsdestination, og man vil i stigende grad gå efter nye målgrupper – særligt voksne par, der kendetegnes ved at kunne rejse på fleksible tidspunkter og bruge mange penge på deres ferier.

Janne Liburd ser imidlertid nogle grundlæggende problemer i den måde, Danmark brandes på i udlandet.
”Vi er vældig gode til at male nogle billeder af, hvor pæn og idyllisk Danmark er, og det er næsten i en sådan grad, at turisterne forventer at møde H.C. Andersen eller en lille andefamilie på udflugt, når de er i landet. Virkeligheden er dog meget mere kompleks end det billede, der bliver solgt i udlandet,” siger hun.

(Børsen, d. 25. februar, 2008)

Skrevet af