Det er dagbladet Il Giornale som bringer historien til torvs, men det menes den har kilder tæt på regeringen, da avisen ejes af premierminister Silvio Berlusconis bror. Det hævdes, at investorerne vil deltage i den redningsplan, som regeringens rådgiver, Intesa Sanpaolo, snarest fremlægger og investorerne vil indskyde mellem 50 og 100 millioner Euro hver.
Der har tidligere i forskellige medier været talt om samlede investeringer mellem 700 og 800 millioner Euro.
Il Giornale beretter, at planen blandt andet går ud på at øge Alitalias markedsandel på 40% af indenrigsmarkedet, ved at overtage rivalen Air One, som sidder på 22% af markedet.
Chefen for Air One, Carlo Toto, vil ifølge avisen kunne få 30% af aktierne i et fælles flyselskab og blive bestyrelsesformand eller næstformand. Han kan også sælge Air One til det nye selskab til en pris i omegnen af 400 millioner Euro.
En anden avis – Il Sole 24 Ore – skriver, at Lufthansa anses for at være en foretrukken partner for det nye selskab i stedet for Air France-KLM, fordi Lufthansa har planer om at satse mere på Milano-lufthavnen Malpensa, som Alitalia har nedtonet i forhold til Rom.