Femern-forbindelsen har fået det endelige grønne lys fra Folketinget, oplyser politikere efter møde hos transportministeren. Forbindelsen ventes åbnet i 2028
Det er konklusionen, efter at et politisk flertal på Christiansborg har sagt ja til at gå videre med projektet på trods af forsinkelser i tidsplanen, skriver Ritzau.
Fredagens aftale mellem transportminister Hans Christian Schmidt og partierne bag Femern-projektet betyder, at man kan arbejde videre med de tilbud, entreprenørerne har afgivet.
Transportminister Hans Christian Schmidt: ”Jeg synes, at projektet er på rette spor igen. Det har været en fantastisk indsats fra alles side. Nu skal der være fuld fokus på at holde kontakt med de tyske myndigheder”.
Han henviser til, at miljøgodkendelsen i Tyskland fortsat ikke er på plads. Mens de tyske myndigheder støtter projektet, så bliver det bekæmpet af miljøorganisationer, som har stillet omkring 3.000 spørgsmål til projektet.
Det har været med til at forsinke tidsplanen, men har også haft en positiv virkning på økonomien i projektet, hvis man skal tro de seneste beregninger på prisen.
På et tidspunkt var det langtrukne projekt med at bygge en 18 kilometer lang sænketunnel mellem Rødbyhavn og Femern tæt på at blive skrottet, fordi udgifterne løb løbsk. Forsinkelser i tidsplanen har dog betydet, at entreprenørerne har kunnet afgive nye lavere bud, fordi de har længere tid til at bygge forbindelsen.
Dermed er budgettet faldet til 52,6 milliarder kroner, og det har været nok til at formilde de kritiske danske politikere.