Er Boeing 787 ’Dreamliner’ sikker?

I stedet for de traditionelt anvendte aluminiumlegeringer er Dreamliner laver af kompositmaterialer for at lette flyets vægt, men samtidig er kompositten mindre fleksibel end aluminium, hvilket betyder, at de snarere knækker end bøjer under hårdt pres, skriver epn.dk.

 

Ifølge avisen Chicago Tribune er det bindemidlet epoxy, der holder flyene sammen, og det er særdeles brændbart. Avisen har haft lejlighed til at granske rapporter fra computermodeller og tests.

 

Boeings egen computersimulation fra 2005 viser at et uheld, der ville være stort set ufarlig med en Boeing 777, kunne være dødelig for en Boeing 787. For eksempel ved et uheld, hvor Dreamlineren rutscher af banen, kan den være mere brandfarlig end forgængerne. Desuden viser tests, at den fysiske påvirkning af passagererne ved et styrt vil være meget kraftigere end ved at fly af aluminium.

 

Reelle test, der er gennemført af Boeing med de rigtige materialer viser imidlertid, at materialerne i virkeligheden optræder forskelligt fra computermodellerne og er mindst lige så sikre som forgængerne af metal. De amerikanske luftfartsmyndigheder ventes da også inden længe at godkende Dreamlineren til passagertransport.

Skrevet af Flemming Juul

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.