ERA opfordrer til indgreb mod erstatningssager

European Regions Airline Association (ERA) søger hjælp fra Europas sikkerhedsmyndigheder til de flyselskaber, der rammes af voldsomme erstatningssager på grund af forsinkelser.

Medlemmerne af ERA, som repræsenterer 53 flyselskaber, føler sig under stigende pres af EUs direktiv EU261, som kræver, at flyselskaberne skal betale flere hundrede Euro, hvis deres fly bliver forsinkede – uanset årsagen. Niveauet på erstatninger overstiger ofte prisen på passagerernes billetter.

På ERAs årsmøde i London sagde generaldirektør Simon McNamara, at dommerne i stigende grad bedømmer EU261 sagerne ud fra et snævert, rent juridisk synspunkt, uden at tage hensyn til de praktiske omstændigheder for flyselskaberne.

Flyselskaberne kan kun undgå at betale erstatning, hvis årsagerne til forsinkelser eller aflysninger var umulige at forudse.

McNamara refererede til en nylig sag, hvor en dommer gjorde et af ERA-medlemmerne erstatningspligtigt, selv om forsinkelsen skyldte et bird strike. Dommeren lagde til grund, at der jo er fugle i luften, så et bird strike må være en forudseelig mulighed.

Der er bekymring for, at de store erstatninger kan medføre beslutninger, som kan have sikkerhedsmæssige konsekvenser. Derfor opfordrer ERA EASA til at gribe ind i retssagerne som en uafhængig stemme, der kan bakke flyselskabernes beslutninger op, når der for eksempel er tekniske problemer, der bør løses inden start, selv om det medfører forsinkelse.

EU261 skulle være revideret for to år siden, men er blevet udskudt i EU-processen på grund af uenighed mellem England og Spanien om suveræniteten af Gibraltar.

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.