Erstatning for askeskyerne

Det fremgår efter Forbrugerklagenævnet nu har behandlet de første fem klager fra flypassagerer. I fire af sagerne har forbrugerne fået tilkendt erstatning, skriver jp.dk.

 

Ifølge specialkonsulent og jurist Henrik L. Sedenmark fra Forbrugerstyrelsen understreges det dog, at forbrugerne i den type sager, også har en række pligter. Det gælder for eksempel om at holde udgifterne nede.

 

De behandlede sager er meget forskellige og erstatningen afhænger af, i hvor høj grad rejsearrangøren har hjulpet forbrugeren med at komme hjem igen og i hvilken grad forbrugeren har søgt at reducere udgifterne.

 

En forbruger, der blev opholdt seks dage på Seychellerne er tilkendt en erstatning på 22.000 kroner.

 

Én klage blev afvist da forbrugeren havde arrangeret sin egen hjemtransport, selv om rejsearrangøren havde tilbudt kost og logi og senere hjemrejse med fly.

Skrevet af Flemming Juul