EU afslører snyd i flybranchen

Forkerte priser, vildledende tilbud og falske reklamer er ofte det, mange forbrugere møder, når de vil købe flybilletter på internettet. Derfor retter EU-Kommissionen nu en skarp kritik mod de europæiske flyselskaber, skriver Børsen i dag.

I går blev den første midtvejsrapport offentliggjort i en ny undersøgelse af flyselskabernes ageren. Den viser, at hvert tredje af 386 undersøgte flyselskaber havde så alvorlige problemer, at EU-Kommissionen fandt det nødvendigt at gribe ind.

”Det overrasker mig ikke. Det, som foregår, er ganske urimeligt. Der udvises uhyre stor fantasi ved at lægge alle mulige udgifter på billetterne, og det glæder mig, at man nu har en undersøgelse, der påviser det,” siger Benedicte Federspiel, der er chefkonsulent i Forbrugerrådet.

Danmarks Rejsebureau Forening er enig i, at der er store problemer i branchen.
”De store problemer generelt i branchen er på prisoplysninger og aftalevilkår. Det er en jungle,” siger adm. direktør Lars Thykier, Danmarks Rejsebureau Forening.

EU har blandt andet kritiseret, at flyselskaberne oplyser billetpriser uden gebyrer og andre afgifter, samtidig med at mange reklamerer med specielle tilbud, der allerede er udsolgt. Men siden undersøgelsens start er kun 50 pct. af selskabernes fejl på webstederne blevet korrigeret.
”Halvdelen synes ikke, at man behøver rette sig efter det. Det er urimeligt,” siger Benedicte Federspiel.  

Skrevet af Simon Jørgensen