EU-Parlamentet mod social dumping

Et flertal i Europa-Parlamentet har torsdag stemt for en strategi, som skal stoppe alt for billig arbejdskraft og unfair konkurrence i luftfarten.

Parlamentet vil blandt andet bekæmpe selskaber, som har medarbejdere ansat på såkaldte nul-timers kontrakter. Det er, hvor piloter selv betaler for de første flytimer. Samtidig vil parlamentet gøres op med flere negative tendenser, som for eksempel selskaber, der tvinger ansatte til at arbejde som falske selvstændige, eller når virksomheder flytter baser for at spare udgifter til løn og pension.

Ole Christensen, EU-parlamentariker for Socialdemokratiet: ”Vælger en virksomhed at flyve i europæisk luftrum, skal den også tilbyde sine medarbejdere ordentlige løn- og ansættelsesforhold”.

Han håber, at parlamentets signal kan lægge pres på kommissionen og medlemslandene, som er dem, der må tage initiativ til at ændre EU-lovene på luftfartsområdet.

Venstres europaparlamentariker, Morten Løkkegaard siger til Fagbladet 3F: ”Det bør ikke være EUs rolle at løse problemerne i luftfartsbranchen. Det er klart, at der ikke er nogen med et dansk synspunkt, der har sympati for, at løn- og arbejdsforhold bliver undermineret. I Venstre mener vi ikke, vi skal invitere Bruxelles indenfor på det danske arbejdsmarked. Der er stærke kræfter i EU, der gerne vil ændre på den danske model”.

Der var ved afstemningen i parlamentet 399 stemmer for og 99 imod forslaget.

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.