EU slår hårdt mod flyselskabers online

En undersøgelse i marts har nemlig vist at kun 16 ud af 70 fly-websites lever op til reglerne om sand og korrekt markedsføring. EU siger, at over 50 flyselskaber, blandt andet Easyjet, Ryanair og Wizz Air, enten har eller er blevet tvunget til at ændre indholdet, så det både bliver lettere, mere gennemsigtigt og billigere at købe billetter over nettet. EU-Kommissionen har fået flyselskabernes lydhørhed efter at man har truet med at offentliggøre navnene på de selskaber, som ikke overholder ”god markedsføringsskik”.

Et af de punkter, som EU er faldet over, er at mange først fortæller om skatter og afgifter på billetter når købet stort set er afsluttet. Og så har man også kritiseret hvordan flyselskaber har prøvet at lokke kunderne i en ”forsikringsfælde”, ved at gøre et køb af en forsikring indbydende og ved at vende ja og nej-svar på hovedet.

Ryanair har allerede ændret sin website, mens Easyjet er klar til at gøre det til sommer. Ryanair mener dog at kritikken af forsikringsmulighederne betyder ”at mange kommer til at rejse uden sikring”. Der er ifølge Kommissionen endnu et dusin selskaber, som fortsat nægter at ændre deres online-procedurer. Blandt de selskaber som umiddelbart levede op til EU’s krav var Finnair og Virgin.

 

Skrevet af Klaus Givskov

x

Læs Også

Turismenyheder.dk skriver

Hotellers indtjening presset – Rygepolitik på skilte overalt – Tivoli fik overskud – Kulturforlig på plads – Arne Jacobsen i Kolding – Eminem i Parken

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.