Events skal skabe vækst

Festivaler og events er vigtige redskaber, når der skal skabes liv og vækst. Det ved man i Herning og Horsens. Det ved man også i København, der lige har haft 75.000 gæster til madfestival, og som nu er vært for cykel VM.

 

Derfor samles eventbranchen i København i denne uge til den internationale event-konference, VIBES 2011. På konferencen kommer topfolk fra den europæiske eventindustri, bl.a. VM i Ishockey, kulturby Ruhr og spanske Sonar festival, for at svare på, hvordan man sikrer, at danske sportsbegivenheder og kultur-events kan tiltrække flere besøgende og skabe mere omsætning.

 

Cykel VM vurderes at blive fulgt af omkring 400 millioner tv-seere verden over og samtidig forventes der en turismeomsætning på over 200 millioner kroner som resultat af denne ene sportsbegivenhed.

 

Publikums krav forandrer sig løbende. Derfor har VIBE, der står bag konferencen, samlet et bredt udvalg af internationale topfolk fra succesfulde events.

 

”Ser vi på tendenserne hos de store, internationale events, der har succes med både at udvikle sig indholdsmæssigt, udvide sit publikum og skabe omsætning for det område, eventen finder sted i, handler det i høj grad om at nedbryde de eksisterende grænser,” fortæller Ulrich Ammundsen, sekretariatsleder i VIBE.

 

”Der skal tænkes og samarbejdes på en helt ny måde. Det handler om at gå på tværs af skel, både mellem organisationer og geografiske områder, men også mellem kunstarter. Oplevelserne skal være bredere. Det er ikke nok længere kun at kigge på eller lytte. Publikum vil udfordres og stimuleres gennem flere sanser på én gang. Her kan sport, musik eller kunst med fordel blandes,” mener han.

Skrevet af Flemming Juul