Færre kriseramte danskere

Det er rejsesøgemaskinen travelmarket.dk, som i oktober 2008 gennemførte en undersøgelse blandt forbrugerne, der viste, at mere end 30% af danskerne var påvirket af finanskrisen. Det havde negativ indvirkning på deres forventede rejseindkøb.

 

En dugfrisk opfølgning på undersøgelsen, gennemført i slutningen af februar, viser nu, at det ikke er blevet forværret, men tværtimod er det nu kun 26%, der føler sig negativt påvirket.

På trods af at krisen er forværret, og der dagligt meldes om massefyringer, ser det ud til, at langt de fleste danskere ikke ønsker at skære ned på rejserne i 2009. Af de 26%, der er påvirket af krisen, vil 15% rejse færre gange end ellers planlagt – det tal var 17% i oktober. 8% vil købe billigere rejser (10% i oktober) og kun 3% (4% i oktober) vil slet ikke rejse som ellers planlagt.

Billedet er det samme over hele landet, men er i høj grad afhængigt af husstandsindkomsten. Ca. 40% af husstande med indkomster under 250.000 er påvirkede af krisen, hvorimod det kun er 17% af husstande med indkomster over 750.000.

Undersøgelsen er baseret på 1.685 besvarelser i perioden 17. februar til 1. marts.

Skrevet af Flemming Juul