Dansk turisme i modvind

Et stigende antal overnatninger har ikke resulteret i stigende indtægter for den danske turismebranche, og globalt har Danmark tabt markedsandele. Centerleder fra Tourism and Culture Management på Handelshøjskolen i København, Lise Lyck, siger, at Danmark ikke har øget erhvervsturismen, fordi afstanden mellem turisme og den almindelige erhvervsudvikling er for stor.



Lise Lyck siger til JydskeVestkysten, at et decideret turistministerium vil være med til at kæde turisme og kultur sammen med erhvervs- og transportsektoren.



Men den holdning deler formand for Foreningen af Danske Turistchefer, Lars Nielsen, ikke. ”Problemet er for stor afstand mellem den offentligt støttede turisme (Danmarks Turistråd) og turistcheferne. Alt for ofte lancerer Danmarks Turistråd fine strategier, som erhvervet ikke er med på, fordi de ikke kan se, hvordan de skal tjene penge på det i deres geografiske område,” siger han.



Han påpeger, at man lige så godt kan nedlægge de regionale turismeselskaber, som efter frafaldet af statsstøtten primært bruger penge på at overleve i stedet for at markedsføre regionerne.

Skrevet af