Kommentaren

Det sidste er i hvert fald rigtigt. Det er de færreste erhvervsministre – i sin tid industriministre – som overhovedet interesserer sig for turisme, og hvad deraf kommer. Ikke siden Arne Melchior i en kort periode var turistminister – og sandelig også meget mens han var trafikminister – er der en minister, som for alvor er engageret På trods af den store valutaindtægt det er for Danmark. Og beskæftigelsen ikke at forglemme.



Vindmøller kan man forholde sig til til. Både de, der fungerer og dem, der knækker. Men turisme er sådan en udflydende og udefinerlig masse, som det er svært at få et overblik over. Så køber man lidt aflad med en lille beløb i den forbindelse. På måske 130 og op til 150 mio. kr. om året – og begår den næste store fejl.



Man indsætter en kontorchef, som på vegne af departementschefen mere eller mindre styrer foretagendet. Når staten skyder penge ind, skal man sandelig også være medbestemmende, selv om man ikke har en pind forstand på markedsføring og turismens udvikling.



På den måde bliver Visit Danmark med en dygtig formand, adm. direktør Georg Sørensen, Messecenter Herning og en hårdt arbejdende administration svækket betydeligt.



Vel er der nok for mange analytikere i Visit Denmark, og for få marketingfolk, men de førstnævnte er man nødt til at have for at bevise ministeriet, at man sætter ind de rigtige steder. Det er helt i erhvervsministeriets ånd.



Man kunne gå den anden vej og sige til Bendt Bendtsen & Co:



Bevilg et større beløb og slip tøjlerne, bortset fra den årlige statsrevision. Og lad dansk turisme bevise, at den kan selv – uden en minister! Resultatet ville blive langt bedre.

Skrevet af