Kommentaren/Spidsen

Københavns Lufthavn i Kastrup er blevet en international succes. Ganske vist er den daglige service for de mange millioner gæster ikke uden problemer, men selve det at flyve fra København – og til København – er blevet en behagelig oplevelse, når man først er kommet på den anden side af sikkerhedskontrollen.



Inden gæsterne når så vidt, kan oplevelsen fremstå temmelig blandet, og de rejsende vil have skullet overvinde mange strabadser.



Men samlet er Københavns Lufthavn et stort aktiv i bestræbelserne på at sikre den danske hovedstad rollen som Østersøens og Nordens metropol.



Det ændrer ikke ved en anden kendsgerning: at vort dronningerige har brug for en Danmarks Lufthavn Vest – og denne rolle har Billund naturligt taget på sig.



Lidt imod naturens orden.



Der er hverken motorvejsforbindelse eller jernbane til Billund Airport – og begge dele er normalt en forudsætning for at drive en international lufthavn.



Men sidste år slog de gæve jyder endnu engang deres egen passagerrekord, viser dagens tal, – og lur os, at tendensen ikke fortsætter igen i år.



Det hindrer ikke, at vi alle kan glæde os over, at Århus (i det fjerntliggende Tirstrup), Esbjerg (uden indenrigstrafik), Aalborg, Karup og Sønderborg får sin del af trafikken og ikke mindst har betydning for nærområdernes erhvervsudvikling.



Men en vestdansk lufthavn har kun en mulighed – trods alle følelser, og det er Billund Airport, der vel oprindeligt blev skabt som en fødekæde til Lego-koncernen, hvis loyalitet over for egnen jo er vigende,



Lad os få en national beslutning om Billunds fremtid. Lad de øvrige lufthavne indgå i en overordnet trafikplan, der omfatter både national og international trafik. Og lad os glæde os over – nationalt – at ”Kastrup” er Europas flotteste og behageligste.



Men også forstå, at hvis VestDanmark skal have en lufthavn med gennemslagskraft er det Billund, landet skal satse på.



Det kræver andet end snak.



Det er mere end partipolitik. Det er et ansvar for en afbalanceret udvikling. Lad os høre, hvad Folketingets trafikpolitikere har at byde på.


Skrevet af