Danske lufthavnes hjemmesider skal give mere information

Det viser en landsdækkende undersøgelse af de danske lufthavnes hjemmesider, gennemført af analyseinstituttet Userneeds og offentliggjort i Jyllands-Posten.

I undersøgelsen har over 1.000 danskere vurderet landets største lufthavne.



Det vigtigste på en lufthavns hjemmeside er, synes deltagerne, oplysninger om forsinkelser og aflysninger.

84 % af de, som bruger Billund Lufthavns hjemmeside, er tilfredse med dens informationer, mens kun ca. halvdelen på dette punkt er tilfredse med Københavns Lufthavns hjemmeside.



Københavns Lufthavn har ellers en rigtig god SMS-service med informationer til tilmeldte mobiltelefoner, hvis der f.eks. opstår ændringer i afgangstidspunktet, hedder det.

90 pct. af dem, der har benyttet denne service er tilfredse – så meget kunne tyde på, at Københavns Lufthavn skulle promovere den mere, lyder rådet.



Reglerne for bagage man må medbringe på flyet bestemmes af flyselskaberne. Ikke desto mindre forventer 90 pct. af de rejsende at kunne læse om det på lufthavnenes hjemmesider.



For Userneeds er det tydeligt, at de rejsende betragter lufthavnenes hjemmesider som en slags portaler for flyselskaberne, der samler alle de praktiske informationer, de skal bruge i forbindelse med deres flyrejse.



Billund Lufthavns hjemmeside ser, ifølge Userneeds, både meget gammeldags ud og er vanskelig at finde.

Hvis man går til billund.dk kommer man til kommunens forside, her er ikke noget link til lufthavnens hjemmeside.



Og skrives billundairport.dk kommer man til en hjemmeside, som ikke at har noget med lufthavnen at gøre.



Lufthavnens hjemmeside kommer man ved f.eks. at taste billund-airport.dk eller billund-lufthavn.dk

Skrevet af