KLM var første – og hidtil eneste – flyselskab til at reagere, da Sterling meddelte, at det fra sommerprogrammet næste år lukker de tidligere Maersk Air-ruter fra Billund til Amsterdam, Frankfurt og Paris. KLM begynder nemlig dagen efter at flyve på ruten tre gange på hverdage.
Først var det planen at bruge en Fokker 70 med plads til 80 passagerer. Men KLM signalerede, at tog rejsebranchen det nye tilbud til sig, kunne større fly komme i betragtning.
”Og det er lige præcis, hvad rejsebranchen og de store firmakunder har gjort. Vores bookingtal er allerede nu så gode, at ruten fra Billund til Amsterdam fra åbningen sidst i marts betjenes på alle afgange med de større Fokker 100-jets (billedet) som tager 101 passagerer,” siger Ramon Delima, chef for KLM i Danmark til Take Off.
De større Fokker 100-fly kan ses i reservationssystemerne fra på mandag.
KLM begyndte torsdag i denne uge atter at servere gratis øl og vin på sin europæiske turistklasse, det vil også være tilfældet på Billund-ruten.
Amsterdam-ruten er den passagermæssigt største i Billund. Hverken KLM’s ejer, Air France, eller Lufthansa har endnu en løsning på, hvordan de vil forsvare deres passagerstrøm fra Billund. Gør de ikke noget, forærer de titusinder af passagerer til KLM’s omfattende netværk via Amsterdam.
KLM REDUCERER OG FORHØJER AFGIFTER
I øvrigt skærer KLM pga. faldende priser på flybrændstof 1 euro af brændstofafgiften på de europæiske ruter, så den bliver 12 euro.
Ligeledes bliver afgiften 5 euro lavere på oversøiske flyvninger og kommer ned på 33 euro.
Omvendt må KLM forhøje den såkaldte sikkerhedsafgift med to euro pr. strækning. Det er penge flyselskaberne betaler til lufthavnene for forhøjet sikkerhed.
HB
Tagget med: Air France KLM Lufthansa