Kommentaren/Spidsen

Dagbladet B.T. har kastet skovlfulde af aske på hovedet efter en forsideartikel, der henviste til hjemmesider med angiveligt særligt billige tilbud til de rejselystne. Det viste sig, at freelancejournalisten, som avisen havde tilknyttet, havde egne økonomiske interesser i de pågældende firmaer. Det overskrider naturligvis grænsen for etik på et hvilket som helst dagblad. B.T.s undskyldning er da også uden nogen form for forbehold og tydeligvis oprigtig. Den pågældende journalist er forståeligt nok ikke længere tilknyttet avisen.



Så langt så godt.



Mon ikke fagbladet Journalisten vil dyrke dette forløb med en vis intensitet. I hvert fald må sagen have givet B.T.s ledelse anledning til at overveje, hvordan man kan kvalitetssikre sin journalistik – og dermed styrke sin lidt nedslidte troværdighed.



Faktisk har B.T. en glimrende rejseredaktion, der bestemt ikke behøver forstærkning udefra til den mere pågående journalistik. Det var måske et sted at starte at lade bladets egne eksperter arbejde med stofområderne!



Nu kan offentligheden jo ikke kende den interne beslutningsproces på den såkaldt Begavede Tabloid – bladets markedsføringsslogan.



Men et kvalificeret gæt kunne være, at chefredaktionen har brugt freelancere til ”den pågående journalistik” ,alene af den grund, at de fastansatte måske har haft begrænset lyst til at udfordre egne kilder.



Til gengæld har B.T. bragt en række artikler om rejsebranchen, hvor skribenterne ikke har været tynget af indsigt i det stof, de har behandlet.



Tværtimod har artiklerne båret præg af dyb uvidenhed og manipulation og misvisende fremstilling af virkeligheden, der har fået en hel branche til at ryste på hovedet.

For nylig hængte man navngivne firmaer ud, fordi en snes gæster ud af i flere tilfælde mere end 100.000 solgte rejser om året, havde klaget til rejseankenævnet. I visse tilfælde havde ikke en eneste klager fået medhold, men virksomhederne blev alligevel præsenteret som rejsebranchens brodne kar!



Selvransagelsen på B.T. er al ære værd. Den understreger, at avisens ledelse fortsat har vilje til at holde den etiske fane højt. Og måske vil gøre brug af den læresætning, at jo mere kritisk journalistikken er – og kritisk journalistik pynter i et medie – jo større er kravene til, at der er orden i papirerne.



Gå derfor bare til rejsebranchen og turisterhvervet med hævet bajonet. Men sørg for at kvalitetssikre artiklerne, før de får tryksværte.




Skrevet af