Markant dyk i salg af rejser fra Danmark

Det er ejer af og adm. direktør for Profil Rejser, Jahn Schapiro, som nu tænder en advarselslampe.



”Hvis det budgetterede salg skulle være indeks 100, er det i øjeblikket på 90 – og har i perioder de seneste måneder været i 80’erne. Tilbagegangen i salget er ikke så stort, at man kan tale om, at vi er i den røde zone, men faldet er markant,” siger Jahn Schapiro til Take Off.



Profil Rejser og rejsebureauerne Hemingway’s samt Helsinge Rejsebureau, som Profil begge har halvdelen af aktierne i, sælger ca. 100.000 rejser om året – hertil kommer turoperatørsalg til andre bureauer.



Jahn Schapiro forklarer bl.a. tilbagegangen med, at forårets strejker indenfor sundheds- og pædagogsektoren tvang mange forældre til at bruge fridage til f.eks. at passe børn – dermed er der ikke mange fridage til at rejse i.



”Samtidig er dagligdagen blevet dyrere, se fx prisen på benzin. Der er en afmatning i øjeblikket, boomet kan vende tilbage. Men i øjeblikket ser vi en større tilbageholdenhed – og det gør ondt over i hele sortimentet. Undtagelsen er de mest luksuriøse rejser, de rige rejser alligevel,” siger Jahn Schapiro og tilføjer:



”Hvis nogen rejsebureaudirektør siger, at man har et kanonsalg i denne måned, vil jeg gerne se dem gentage den påstand foran en løgnedetektor.”



Ikke helt samme melding kommer fra 65-Feries adm. direktør, Heidi Maak. 65-Ferie købte i sidste uge Profil Rejser-ejede Senior Rejser. Det gav yderligere 10.000 årlige gæster oven i de 30.000, 65-Ferie selv har – primært busrejsende.



”Vi har stadig stor succes med salget, om end det er lidt billigere produkter med rundrejser i Europa. Prisen for flybilletter har længe været for billige og nogen har måske skruet forventninger for højt op,” siger hun



HB

Skrevet af