Ufaglærte ledige med anden etnisk baggrund får valgmuligheder i hotelbranchen

Arbejdsgiverne i hotel- og restaurationsbranchen har i de senere år haft svært ved at rekruttere og fastholde kvalificerede medarbejdere. Derfor har man i stor udstrækning besat ledige stillinger ved at rekruttere blandt dem, der i forvejen var ansat i branchen. Det har vist sig at være en kortsigtet løsning, som ikke har tilført branchen den nødvendige ekstra arbejdskraft.

Denne situation er baggrunden for, at Hilton Copenhagen Airport i samarbejde med Jobcenter København nu tager et nyt initiativ, hvor ca. 20 ufaglærte ledige med anden etnisk baggrund efter en introduktions- og praktikperiode får mulighed for at vælge, hvor de vil arbejde på hotellet. 

De ledige gennemgår først et praktikforløb på fire uger, hvor de under kyndig vejledning fra en mentor snuser til forskellige arbejdsopgaver på hotellet. Efter praktikken har de så grundlag for at vælge den afdeling, de helst vil arbejde i fremover. Ved at indbygge denne valgmulighed forventer Hilton, at de ledige vælger et sted på hotellet, hvor opgaverne passer med deres kvalifikationer og interesser. Der er mulighed for ansættelse i køkkenet, restauranten, mødeafdelingen, lobby service, teknisk afdeling eller som rengøringsassistent – men Hilton er også åben for, at ledige, der under praktikforløbet viser sig at have flair og interesse for andre opgaver, kan ansættes i andre jobfunktioner. 

”Projektet er skræddersyet til gruppen af ledige med anden etnisk baggrund, som måske ikke taler perfekt dansk, og som har svært ved at få fodfæste på det danske arbejdsmarked på baggrund af deres hidtidige erhvervserfaring eller kvalifikationer fra et andet land. Det er vores forventning, at konceptet både vil give Hilton den arbejdskraft, som de efterspørger, og de ledige et værdifuldt kompetenceløft på en arbejdsplads med mulighed for fortsat individuel udvikling,” siger jobcenterchef Lone Helder fra Jobcenter København, der bl.a. har speciale i at formidle arbejde til indvandrere.

Hilton har i forvejen en bred erfaring med ansættelse af personale med anden etnisk baggrund, og 47,85 procent af hotellets arbejdsstyrke bestrides pt. af personer med anden etnisk baggrund end dansk.

Hiltons Personalechef, Birgitte Høgh Frederiksen siger: ”Vores nuværende solide erfaring med integration af personale med anden etnisk baggrund, har bl.a. vist at ”arbejdsglæde” og ”sociale relationer” udgør en vigtig faktor i et godt integrationsforløb af nye medarbejdere på arbejdspladsen. Dette er derfor noget, vi arbejder målrettet med i det daglige. Desuden fokuserer Hilton generelt på medarbejderen som individ og undgår så vidt muligt at matche en person ind i et job – men prøver i stedet at matche jobbet til personen og dennes kompetencer”.

Skrevet af