Pas på rejseforsikring på kreditkortet

Det er vigtigt at være godt forsikret ud over det gule sygesikringskort. Mange vil måske benytte den relativt billige rejseforsikring, der kan være indbygget i deres kreditkort, men varianterne af kreditkortforsikringerne er mange, dækker ikke ens og lever måske ikke op til forventningerne, skriver epn.dk.

”Markedet er broget og mit råd er, at man sætter sig ind i, om ens kreditkortordning overhovedet automatisk er aktiveret. For det er de langt fra alle sammen”, siger konsulent Christian Skødt fra Forsikringsoplysningen, der har fået mange henvendelser om kreditkortforsikringerne.

Han gør opmærksom på, at mange ordninger for nylig har genindført en regel om kun at dække, hvis rejsen er betalt med netop det tilknyttede kreditkort eller eventuelt via homebanking fra den tilhørende konto.

I følge bankerne skulle eksempelvis Mastercard-kunderne for ca. tre måneder siden have modtaget et brev om denne og andre stramninger på forsikringsbetingelserne. ”Men langt fra alle læser jo den slags skrivelser grundigt”, konstaterer Christian Skødt.

Heller ikke i Danmarks Rejsebureau Forening er der begejstring over kreditkortordningerne. Direktør Lars Thykiær siger, at man har valgt at holde lav profil for ikke at blive beskyldt for brødnid, men han peger på, at kreditkortordningerne er meget forskellige – nogle dækker f.eks. også ægtefællen eller ligefrem hele familien, andre ikke, nogle har bagageforsikring, andre har ikke, nogle betaler ved for sent fremmøde i transitlufthavnene, og nogle har sumbegrænsning i forbindelse med sygdom og eventuel liggende hjemtransport, mens andre ikke har.

”Det sidste kan naturligvis vise sig at være et problem, hvis uheldet er ude, og man står i Thailand eller USA, hvor regningerne kan løbe op i millioner af kroner. I brancheforeningen har vi opfordret medlemsvirksomhederne til kun at rådgive om produkter på egne hylder. Kreditkortordningerne er for mange og for uoverskuelige. Ellers kan vi hurtigt ende med et rådgiveransvar”, forklarer Lars Thykiær.

Ude i landets rejsebureauer er man ikke imponeret af Mastercards krav om, at rejserne skal være betalt med samme kreditkortet, for at rejseforsikringen aktiveres. Det giver rejsebureauerne problemer. Det ene er, at de så ikke kan sælge de sædvanlige rejseforsikringer, som bureauerne tjener provisioner af. Det andet er, at Mastercard afkræver bureauerne en afgift på 1,25% af rejsens pris.

I bankerne afvises kritikken:
”Vores kundeoplevelse er anderledes. Folk opdager, at de kan spare. Alt for mange betaler for meget og får for meget dækning. Rejser man til kendte europæiske rejsemål, er den almindelige Mastercard-dækning rigelig, både hvad angår afbestilling og sygdomsforsikring på stedet”, siger Bruno Hansen, bankfilialdirektør i Herning. Hans bank tager 175 kr. om året for et kreditkort med en rejseforsikring, der dækker for en hel familie inkl. børn op til 23 år, men erkender, at produkterne ikke er helt sammenlignelige bl.a. på grund af sumbegrænsningerne i Mastercard’et. Specielt hvis man skal rejse til mere eksotiske rejsemål i f.eks. fjernøsten, ville Bruno Hansen også selv vælge at lade sig tillægsforsikre.

Skrevet af