Fagforening fik ikke genansat ærlig chauffør

”Sagen sluttet; vi kunne ved mæglingsmøderne ikke få LSG Sky Chefs til at tage den bortviste chauffør tilbage. Vi kan ikke gøre mere i denne sag, men er bekymret for situationen. Bortvisningen har givet kæmpestor opmærksomhed blandt medarbejderne i Københavns Lufthavn. Men vi er tilfredse med de mange erklæringer fra andre virksomheder i lufthavnen om, at de ikke vil reagere som LSG i en tilsvarende sag.”

 

Det siger Ole Donbæk Jensen, faglig sekretær for fagforeningen 3F i Kastrup, til takeoff.dk

 

Baggrunden er, at det Lufthansa-ejede flykøkken LSG Sky Chefs tidligere på måneden bortviste en chauffør. Chaufføren, der er medlem af 3F, havde i strid mod reglerne bakket sin high-loader, køretøjet der leverer mad- og drikkevarer til fly, væk fra et fly uden at vente på sin kollega, der skal fungere som såkaldte ”vinkemand.”

 

Ved manøvren snittede chaufføren et andet fly – chaufføren meldte i overensstemmelse med reglerne uheldet til såvel lufthavnsmyndighederne som til sin arbejdsgiver, LSG.

 

LSG valgte dagen efter at bortvise medarbejderen – bl.a. med den begrundelse, at han en gang tidligere havde været involveret i såkaldt ”nærved-hændelse” i lufthavnen, hvor der dog ingen skade var sket. CPH, der driver Københavns Lufthavn, roste efterfølgende medarbejderen for at have fulgt reglerne og rapporteret nærved-hændelsen.

 

Bortvisningen fik 3F-kolleger hos LSG i Københavns Lufthavn til at indlede en ugelang overenskomststridig arbejdsnedlæggelse. Arbejdet blev genoptaget da der mæglingsmøde mellem Dansk Industri, der repræsenterer LSG, og 3F.

 

En lang række firmaer i Københavns Lufthavn forsikrede 3F, at de ikke vil agere på samme måde som LSG i en tilsvarende sag.
Af hensyn til flysikkerheden er det uhyre vigtigt, at f.eks. påkørsler af fly meldes med det samme, så et beskadiget fly ikke går på vingerne.

 

I forbindelse med bortvisningen skrev lufthavnens driftsdirektør, Kristian Durhuus, inden strejken blev afsluttet, bl.a. dette på CPH’s intranet:
 
”Som nævnt i flere medier har cateringsselskabet LSG afskediget en medarbejder i forbindelse med en flyskade. CPH er blevet inddraget i sagen, da medarbejderen har indberettet hændelsen til safety – som CPH kræver.
 
Dialog og videreuddannelse af medarbejderne er vejen frem, så vi kan lære af fejl. Hvis en medarbejder begår den samme type fejl flere gange, vil vi sammen med den pågældende diskutere nødvendig efteruddannelse. Det bliver ikke betragtet som en sanktion.
 
Men selvfølgelig kan brud på safety-reglerne få konsekvenser, hvis man har handlet groft uagtsomt eller i gentagne tilfælde har begået den samme type fejl. I de tilfælde har vi et sanktionskatalog, udarbejdet med de faglige grupper.
 
At LSG har valgt at afskedige medarbejderen, har CPH har ingen indflydelse på. Vi kan ikke blande os i ansættelsesforholdene hos vores samarbejdspartnere, men vi har bedt om et møde med LSG’s ledelse for at diskutere konsekvenserne af deres beslutning,” skrev lufthavnens driftsdirektør.

 

Takeoff.dk har tidligere på måneden skrevet flere artikler om denne sag.

Skrevet af Henrik Baumgarten