Falck leverer årligt 100.000 handicapydelser i Københavns Lufthavn

falck handicap københavns lufthavnLUFTHAVNE: Københavns Lufthavn indgår ny treårig aftale med Falck om at levere service til flypassagerer med handicap.

I 2008 blev ansvaret for rejsende med mobilitetsproblemer flyttet fra fly- og handlingselskaberne til lufthavnene, da EU ønskede ensartet standard fra ankomst til lufthavnen til placering på flyet.

Falck har siden ordningen trådte i kraft stået for håndteringen af denne passagergruppe i Københavns Lufthavn, og nu er der indgået ny aftale for yderligere tre år.

”Vi har haft ordningen i udbud, og Falck afgav det bedste bud. Det bør både vi, flyselskaberne og passagererne være godt tilfredse med, fordi servicen de seneste fem år har været på et højt niveau, og den nye aftale betyder, at serviceniveauet bliver endnu højere, bl.a. fordi Falck opruster på mængden af hjælpeudstyr samtidig med, at prisen bliver mere konkurrencedygtig,” siger Kristian Durhuus, driftsdirektør i Københavns Lufthavn.

Også handicaporganisationerne er tilfredse med, at Falck fortsat skal levere assistance til de ca. 100.000 årligt rejsende i lufthavnen med mobilitetsproblemer – et tal, der har været stigende de seneste år.

”Det er glædeligt, at Københavns Lufthavn ikke skifter selskab, når det gælder assistance til personer med nedsat mobilitet eller handicap. Det er vigtigt at blive assisteret af personale med en høj faglig kvalitet,” siger Stig Langvad, formand for Danske Handicaporganisationer.

Personer med handicap er ifølge Stig Langvad afhængige af den støtte, som Falck leverer, fordi hverken lufthavn eller fly er indrettet, så det er muligt for personer med handicap at klare sig på egen hånd.