Falsk markedsføring at kalde København en åben by

For at få turisterne tilbage til København, vil Wonderful Copenhagen varemærke hovedstaden som en åben by. Men det er falsk markedsføring, mener turismeforsker.

 

WoCo vil med cOPENhagen sælge København som en storby, der er åben for gæster, tanker og fremtiden. Åbenheden skal være med til at vende den krise, København har oplevet de seneste år med færre gæster.

 

Turismeforsker Lise Lyck ved Copenhagen Business School siger, at det er en god ide at have det som mål, at København skal være åben, men at det er falsk markedsføring at bruge det som varemærke.

 

”Varemærkning skal være noget alle opfatter som en sandhed. At ”brande” sig på noget, der ikke er sandt, skaber mistillid,” siger hun til Berlingske Tidende.

 

”Vi har lukkeloven, mange butikker er lukkede på flere tidspunkter, mange museer og kulturinstitutioner er lukket i sommeren,” siger hun og påpeger, at Danmark også har problem med visumregler, hvor borgere fra lande uden for EU, bl.a. Indien og Kina, har problemer med at få visum til Danmark.

 

Skrevet af Redaktionen