Med en lille mikrochip om halsen til de store events og workshops er der styr på visitkortene.
Vi samler allesammen på dem – visitkortene. Især på de store messer og events, hvor det handler om at finde samarbejdspartnere og skabe nye kontakter. Men efter at have ligget et par uger på skrivebordet og samlet lidt støv, forsvinder kortene ned i en skuffe, hvorfra de sjældent kommer op igen.
Her ligger de sammen med alle de andre fra sidste år og forrige år. Og endnu værre, man kan ikke længere huske, hvem man mødte hvor og i hvilken anledning.
Den problematik har det schweiziske firma Poken fundet en rigtig god løsning på. Poken er en cloudbaseret event management platform, og løsningen er en “Touch-to-Collect” mikrochip med et USB-stik, der er udformet som en lille tegneseriehånd, der kan sidde på navneskiltet, som man alligevel har om halsen.
Papir eller plastik
Det lille avancerede elektroniske visitkort fik alle udstillere og besøgende udleveret på Business Travel Show i London i februar, og efter de første famlende forsøg på at udveksle oplysninger, viste den sig at være en meget praktisk erstatning for det klassiske visitkort.
Desuden fungerede tegneseriehånden også som en lille “icebreaker”, når man stod der som to små børn med et stykke plastiklegetøj.
Der var dog en del, der også fortsatte med at udveksle de gode gammeldags og velkendte visitkort for en sikkerheds skyld, indtil de blev fortrolige med at føre de to små hænder sammen og vente på det lille grønne glimt, der fortæller, at der er blevet udvekslet oplysninger, og at operationen er lykkes.
Der var selvfølgelig også enkelte, der slet ikke var klar til at overlade udvekslingen af informationer til den lille plastikdims og holdt sig til papirversionen.
Ud over at udveksle personlige oplysninger, kunne man også via opstillede skilte på de enkelte stande hente informationer om virksomheden vha. af den lille tegneseriehånd.
Alt samlet ét sted
Efter en endt messedag puttes mikrochippen, der er forsynet med et USB-stik, ind i computeren og alle de kontakter, man har givet hånd, kan downloades.
Hvis man har gjort sig umage, da man registrerede sig til messen, har man uploadet sit portræt og været omhyggelig med de informationer, man har knyttet til sin profil, så det er nemmere for de nye kontakter at genkende en og huske, hvilket firma eller ydelse, man repræsenterer. Hvis ikke, kan foto og oplysninger tilføjes efterfølgende.
Poken blev etableret i 2007 og modtog sidste år sammen med den schweiziske elektronikvirksomhed CSEM en udviklingspris på en million dollar til videreudvikling af Touch-to-Collect mikrochippen.
Succesen har været så stor, at Poken i marts måned i år blev opkøbt af det amerikanske globale full-sevice eventbureau, GES. Blandt Pokens kunder er bl.a. Audi, Nespresso, Microsoft og IBM.