Sterling-konkurs, den officielle pressemeddelelse

“Sterling Airlines indgiver konkursbegæring



Sterling Airlines indgiver onsdag den 29. oktober 2008 konkursbegæring hos Skifteretten. Alle fly er sat på jorden og alle berørte passagerer er forsøgt kontaktet.



I de seneste uger har Sterlings ledelse, bestyrelse og hovedaktionær kæmpet for at holde selskabet flydende.

Desværre forgæves, og vi har derfor besluttet at indgive konkursbegæring senere i dag.



Baggrund

Sterling Airlines A/S har gennemlevet en række omvæltninger og forandringer siden selskabet blev overtaget af nye ejere i foråret 2005, hvor selskabet blev fusioneret med Maersk Air A/S.



I 2005 beløb det samlede tab sig til mere end 800 MDKK, og de tidligere ejere ønskede at komme ud på den ene eller anden måde. Alle arbejdspladser i de to selskaber var derfor i fare, og det samme var konkurrencesituationen på hele det skandinaviske rejsemarked, da vi som lavprisselskab var med til at sikre en sund konkurrence med lavere billetpriser.



Fusionsprocessen startede i efteråret 2005 og varede til midten af 2006, hvor vi havde sikret mere end 1.200 medarbejdere større jobsikkerhed, og havde udvidet vores rutenet til gavn for langt flere skandinaviske passagerer, der kunne glæde sig over de lavere priser.



Forretningen voksede positivt og vores økonomiske situation blev forbedret markant i forhold til de tabsgivende år, der gik forud. I 2007 var operationen lykkedes og med et stigende passagertal kunne vi afslutte året med et driftsmæssigt overskud (positivt EBITDA) for første gang i mange år.



Olie- og finanskrise

I efteråret 2007 kunne vi se en begyndende, global finanskrise brede sig, og i vinteren 2007/2008 oplevede vi en stagnation i rejsemarkedet.

Betydelige prisstigninger på fuel og en planlagt, kraftig ekspansion af vores aktiviteter gjorde os mere udsatte for konjunkturskiftet end vi normalt ville have været.



I foråret 2008 blev flyindustrien atter ramt af stigende oliepriser og vigende efterspørgsel. Dette førte til store tab for Sterling. I løbet af sommeren og efteråret gennemførte Sterlings ledelse sammen med medarbejderne en spareplan, hvor både flyflåde og mandskab blev reduceret – en reduktion på 40% uden driftsforstyrrelser. Samtidig trak vi os ud af flere tabsgivende aktiviteter. Disse indgreb ville have haft fuld effekt fra starten af 2009.



Restruktureringen bestod bl.a. i økonomisk støtte fra vores hovedaktionær, der fra udgangen af juli til slutningen af september 2008 tilførte selskabet 444,5 MDKK i ny kapital. Hovedaktionærens plan var at fortsætte støtten indtil starten af 2009. Den 29. september 2008, begyndte det islandske finanssystem at kollapse.

I løbet af 3-4 uger var nedsmeltningen af hele det finansielle system en realitet, og vores (islandske) hovedaktionær kunne ikke fortsætte sin økonomiske støtte.



Derfor har der været ført forhandlinger med flere interesserede investorer, men den globale usikkerhed betød desværre, at vi ikke har kunnet finde en tilfredsstillende løsning, og vi har ikke set anden udvej end at begære Sterling Airlines A/S konkurs.



Sterling Airlines’ vartegn har altid været yderst kompetente medarbejdere og et meget højt serviceniveau. Den særlige ‘Sterling ånd’ vil altid leve. Vi har begået fejltagelser hen ad vejen, men de positive oplevelser har forhåbentlig overskygget de negative. Vi var med til at skabe et konkurrencedygtigt marked for flyrejser til og fra Skandinavien, til glæde og gavn for de millioner af rejsende, der valgte at flyve med os,” lyder pressemeddelelsen fra Sterling.


Skrevet af