Kommentaren

Nu kan man glæde sig over, at den mangel på interesse blandt politikerne for turist- og rejsebranchens ve og vel ikke har ramt de uddannelsessøgende.



De vil gerne dygtiggøre sig og have papirer på deres kvaliteter til job og karriere indenfor turisterhvervet. Det er succesen fra Hjørring et bevis på.



Vi ved fra erhvervsskoler i hele landet, at mange forestiller sig en fremtid hos rejsearrangører, hoteller og turistbureauer. Turistuddannelsen på Syddansk Universitet i Esbjerg er et andet vidnesbyrd om interessen.



Det lover godt. Udover den mangelfulde politiske interesse har et andet problem for turisterhvervet været, at mange unge valgte andre veje til et levebrød. Der var ikke nok prestige forbundet med at være i typiske af branchens virksomheder. Det har betydet, at mens mange andre erhvervsområder har kunnet glæde sig over tilgang af veluddannede og ambitiøse unge, har turistfolkene hængt fast i en autodidakt og traditionel iværksætterkultur.



Men selv om mange af erhvervets udøvere har haft succes til trods for begrænset teoretisk fundament, er det nu nødvendigt at øge fokus på medarbejdernes kvalifikationer. Både de reelle, men bestemt også de formelle.



Hvis branchen skal udvikle sig er solid uddannelsesbaggrund et must. Det vil være en vanskelig erkendelse for mange. Især i de virksomheder, hvor det er gået ganske godt. Der er brug for en række kompetencer, der ikke alene kan erhverves gennem gode erfaringer. Fremtidens turistfolk har brug for et fundament, hvis de enkelte virksomheder skal kunne klare sig i konkurrencen.



Vilkårene for at drive virksomhed har ændret sig. Overalt er brug for ekspertise. Og det glædelige er, at dygtige unge gerne vil uddanne sig til at være en del af fremtidens turistbranche. Vinderne bliver i fremtiden de virksomheder og brancher, der formår at trække de dygtigste unge til.



Konkurrencen fra IT-verden, medierne, eksporterhvervene, forskning og andre servicevirksomheder er hård.



Men turisterhverv og rejsebranche kan få deres del af kompetente medarbejdere, hvis de forstår at åbne sig for unge, veluddannede og kompetente medarbejdere. Det vidner interessen for turistuddannelserne om.


Skrevet af