Handlingselskab importerer lavtlønsarbejdere

Ifølge Berlingske i dag, fik et voldsomt arbejdspres fik søndag de ansatte i bagagehåndteringsselskabet Servisair til at nedlægge arbejdet. Men for en gruppe hollandske portører kunne også lønnen være årsag til at nedlægge arbejdet.



Mangel på arbejdskraft fik nemlig ledelsen i den danske del af fransk-ejede Servisair til at hente Servisair-medarbejdere fra Schiphol-lufthavnen i Amsterdam til at håndtere bagage i Københavns Lufthavn til ni euro i timen, lidt under 70 kroner, skriver fagforbundet 3F.



Efter pres fra Fagligt Fælles Forbund, 3F, og et hasteindkaldt møde mandag har Servisair indvilget i at hæve hollændernes løn til det fire-dobbelte, så de arbejder efter de lokale løn- og arbejdsforhold.



”De hollandske portører blev aflønnet med ni euro i timen. Nu får de mellem 31 og 41 euro i timen, afhængig af deres erfaring. Samtidig melder de hollandske portører sig fremover ind i 3F fra første dag,” siger faglig sekretær i 3F Kastrup, Ole Donbæk Jensen.



Han understreger, at strejken blandt de fagligt organiserede Servisair-medarbejdere søndag og sagen om aflønningen af de hollandske portører intet har med hinanden at gøre.



Servisair har for nylig afskediget en række medarbejdere, men et voldsomt øget arbejdspres har givet mangel på arbejdskraft.



Selskabets danske ledelse beskylder samtidig Københavns Lufthavn for at være dårlig forberedt på sommerens højsæson med titusindevis af flere passagerer dagligt end normalt. Der sker nedbrud i bagagehåndteringen nærmest dagligt, påpeger Dennis van Nieuwkoop, ny adm. direktør for Servisair i København.



”Jeg har én gang oplevet noget lignende i Amsterdam. Men der tog lufthavnsledelsen ansvaret og hyrede det nødvendige mandskab. Her sker der ingenting,” siger han.

Systemet er simpelthen overbelastet ifølge Servisair-direktøren, og søndag kunne bagagemaskinerne ikke aflæse destinationskoden på bagageslippen. Derfor blev samtlige tasker og kufferter sendt ud på et såkaldt ”affaldsbånd,” et sidespor for uidentificeret bagage.

Skrevet af