Turister kommer fra øst

Det danske turisterhverv skal blive langt bedre til at se mod øst. For turister fra Kina og Polen kan give dansk turisme en saltvandsindsprøjtning. Når statsminister Anders Fogh Rasmussen sidst i februar underskriver en aftale mellem Danmark og Kina, som sikrer at kinesere kan opnå turistvisa til Danmark, er der åbnet for et enormt potentielt marked.



World Tourism Organisation (WTO) forudser, at antallet af kinesere, som rejser udenlands på ferie, vil vokse med gennemsnitligt 12,5% om året frem til 2020. Det betyder, at i 2020 vil 100 mio. kinesere hvert år rejse på ferie uden for deres hjemland.




Dermed bliver Kina verdens fjerdestørste turistmarked efter USA, Japan og Tyskland.



Herhjemme regner Danmarks Turistråd med, at antallet af kinesiske turister de næste tre år fordobles til ca. 100.000.



Blandt de nordiske lande er Finland længst fremme med at markedsføre sig i Kina. Pirkko Hannula, regional director for det finske turistråds oversøiske markeder i bl.a. Kina betegner Kina som det nye enkeltmarked med størst potentiale. ”Kineserne har en opdæmmet lyst til at besøge Europa. Især den veluddannede del af befolkningen vil opleve europæiske kulturcentre, som de har hørt om,” siger hun.



Kina har de sidste tre år skabt flere nye millionærer end noget andet land. Afdelingschef Lars Erik Jønsson fra Danmarks Turistråd mener Danmark med fordel kan markedsføre sig som H.C. Andersens hjemland. ”Kineserne kender Andersen, og de forbinder Danmark med ham,” siger han.



Også på nærmarkeder som Polen og Rusland er der oplagte muligheder. Med Polens indtræden i EU 1. maj vil den polske økonomi få et løft. Mellem fire og seks millioner polakker har i dag en levestandard, der svarer til et vesteuropæisk land.

Skrevet af