Mere end 100 klager over flyselskaber mangler svar

“Jeg håber vi snart finder en løsning, for som det er nu bliver det bare værre og værre,” siger direktør Lars Thykier fra Danmarks Rejsebureau Forening i anledning af fornyet fokus på den dynge klager, som hober sig op over flyselskabernes gøren og laden. Han regner med, at der nu er godt et hundrede sager, som venter på en afgørelse.



De er i forskellige dynger hos Erhvervsministeriet, hvor kun en enkelt person er sat til at behandle dem, hos Statens Luftfartsvæsen og i Danmarks Rejsebureau Forening, men i betragtning af, at flyselskaberne enten slet ikke svarer, eller er længe om at reagere, sker der meget lidt.



“Transport og Ernergiminister Flemming Hansen sagde forleden i en tv-udsendelse, at han gerne så sagerne placeret i Rejse-Ankenævn, men det har vi slet ikke kapacitet til. Man kan bestemt også sætte spørgsmålstegn ved om det er rette forum for en klage over et flyselskab, når flyselskaberne ikke selv er repræsenteret,” siger Lars Thykier.



Hvad er den største årsag til klager ?



“Helt oplagt force majeur reglen blandt andet med vejret, men som en hovedregel kan man sige, at det ikke er force majeur, hvis en situation har kunnet forudses og derfor afhjælpes. Den falder flyselskaberne på næsten hver gang i en klage.”



Loven blev sat i kraft 17. februar i år.

Skrevet af