Stop det jyske turistklynk

Hvis de jyske turistfolk holdt op med at klynke over de mistede statstilskud og i stedet brugte kræfterne konstruktivt, ville de lokale jyske politikere måske prioritere turismen højere og give flere penge til markedsføring af ferieområderne.



Det siger salgs- og marketingdirektør i Wonderful Copenhagen, Ole Andersen, ifølge Erhvervs Bladet. Dermed er han på bølgelængde med Danmarks Turistråds tidligere marketingschef, Karim Nielsen, som sendte samme budskab i Take Off-Stolen i august.



Ole Andersen påpeger, at WoCos succes ikke skyldes midler fra statskassen. ”Kun hvis vi kan skaffe opbakning fra erhvervet, får vi offentlig støtte, og vi har været dygtige til engagere erhvervslivet,” siger han.



Således er det københavnske erhvervslivs bidrag til turismekampagner de seneste fem år steget fra 2,4 til 13 millioner kroner. 56% af WoCos samlede årsbudget på 130 millioner kroner stammer fra turisterhvervet.



Ole Andersen mener, at turismeerhvervet lokalt og regionalt må synliggøre sine resultater. Fordi de to landsdeles turismeprodukter kan supplere hinanden, opfordrer han til, at hovedstadsregionen og Jylland hjælper hinanden i stedet for at skændes.

Skrevet af