Kan man tage patent på et slogan eller en annonce?

De to lavprisselskaber Transavia og Norwegian går benhårdt efter det samme publikum i København. Nu er de ifølge Ritzau kommet i klammeri om annoncerne ligger for tæt på hinanden.



“Vi har bedt vore advokater om at sende et brev til Norwegian og holde op med at plagiere os. Vi mener ikke det er i orden, ” siger Willem Hondius fra Transavia.



Norwegian har i foråret kørt en kampagne med “Hvorfor sidder du der ?” Det mener Transavia ligger for tæt på deres “Hvad laver du stadig her ?”



Take Off mener: Man kan godt tage patent på et slogan, men så skal det ske den regulære vej og ikke krydse nogen andres. Det er en besværlig og langvarig proces, og det har Transavia næppe gjort. Det sker yderst sjældent i spørgsmålet om annoncer. Da er det mere et spørgsmål om sammenlignende reklame, og her har man lov, men man skal være klar til at bevise rigtigheden af en given påstand.



Hvem sidder stadig der? Fyld sæderne og kom derudad. Så genialt er det heller ikke!

-ejv

Skrevet af