Femern A/S svarer på 12.600 tyske protester

Der kom blot 42 indsigelser under høringsrunden i Danmark, men på den tyske side af Femern Bælt afleverede 12.600 borgere og organisationer indsigelser mod planerne om en tunnel mellem de to lande.

I dag, onsdag, kan Femern A/S overrække svar på samtlige protester til myndighederne i Slesvig-Holsten, og det sker med en vis stolthed, lyder det fra konsortiets hovedkvarter i København. 25 tyske rådgiverfirmaer og 150 eksperter har været involveret.

Projektdirektør Ajs Dam: ”Et projekt som dette omfatter teknik, miljø, sejlads, tunnelsikkerhed og jura. Vi har været ekstremt grundige og forsøgt at forudse alt, som en myndighed har brug for til at skrive en byggetilladelse”.

Nu kommer så først høringsmøder i Tyskland. Dernæst en forventelig retssag af et par års varighed ved Forbundsforvaltningsdomstolen i Leipzig. Sagen ventes rejst af tyske miljøorganisationer.

Alt tyder på, at byggeriet må udskydes til 2020 og Ajs Dam forventer, at tunnelen kan indvies i 2028.

Danmarks Naturfredningsforening besluttede tidligt, at man ikke ville søge at forhindre tunnelen, fordi erfaringerne fra de faste forbindelser over Storebælt og Øresund blev langt bedre, end græsrødderne frygtede, siger direktør Michael Leth Jess.

”Vi har ikke kunnet finde noget, der havde miljøskadelige effekter, og vi synes, det har været uhyre grundigt med de miljøredegørelser, man har lavet”.

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.