Ferietid er shoppingtid

Hver femte dansker rejser af sted med en halvtom kuffert, og så fylder kvinderne op med tøj og sko, mens mændene tager alkohol og elektronik med hjem. Der er mest shopping i USA, Tyskland og Thailand.

 

En undersøgelse fra Forex Bank viser, at danskerne ikke nøjes med en lille souvenir eller to, når de kommer hjem fra udlandet.  Undersøgelsen blandt 2.778 danskere viser, at kvinderne typisk køber tøj, sko og skønhedsprodukter, mens mændene satser på alkohol, tøj, sko og elektronik.

 

39% udskyder gerne særligt dyre indkøb til den næste udlandsrejse og Joakim Husted, nationschef for Forex Bank, forklarer, at man ofte finder den samme vare til billigere pris i andre lande, så der kan være mange penge at spare.

 

USA kommer ind på førstepladsen blandt shopping destinationerne med 16% af stemmerne fulgt af Tyskland med 11% og Thailand med 9%.

Skrevet af Flemming Juul

Ferietid er shoppingtid

Danskerne shopper på ferien, og det er ofte nyt tøj, parfume og nye sko, der bringes med hjem. Det er især de unge, som er meget købelystne. 96% af de 18-21 årige køber typisk noget med hjem. Shopping på ferien daler med alderen, og til sammenligning køber cirka tre fjerdedele af de rejsende i fyrrerne typisk noget med hjem, mens kun cirka halvdelen i aldersgruppen 71 år og derover køber noget med hjem fra ferien.

60% køber typisk tøj med hjem. Herefter følger parfume og personlig pleje, som 43% tager med. Tredje typiske vare er nye sko, fulgt af lokale madvarer.

Syv ud af ti blandt de 18-21 årige køber typisk klassiske souvenirs, mens knap ni ud af ti af de helt unge køber typisk tøj med hjem.

Skrevet af Flemming Juul