Ferrari på skinner

Ferraris chef Luca di Montezemolo har sagt, at han vil kapre 25% af markedet fra det statsejede jernbaneselskab Trenitalia. Med de nye supertog ved navn Italo, har NTV investeret en god milliard Euro i projektet, som er finansieret med 20% fra det franske, statsejede jernbaneselskab SNCF.

Mange har sået tvivl om Italo-projektet fordi Trenitalia ejer alle jernbanelinjer og stationer i landet. Dermed kan de stikke en kæp i hjulene for NTV.

Faktum er, at projektet, der kan lyde som en dyr og luksuriøs affære, har satset på en bookingmodel, som ligner lavprisselskabernes. Billetpriserne følger udbud og efterspørgsel, og har betydelige rabatter ved bestilling i god tid. Det har tvunget Trenitalia til at sænke sine billetpriser.

Selv om togsættene giver tydelige Ferrari-associationer, er det franske Alstom, som har udviklet og bygget højhastighedsvognene. Italo operer strækningen Rom–Napoli på 55 minutter, hvilket giver en gennemsnitsfart på 190 km/t trods stop på seks stationer undervejs. Topfarten er 300 km/t i timen. Den længste strækning fra Torino, via Milano til Salerno, gennem Rom, tager knap tre timer.

Skrevet af Flemming Juul