Finanslov åbner for turismeinvesteringer

”Det er positivt, at turismen er en del af regeringens strategi for vækst”, mener VisitDenmarks adm. direktør Jan Olsen. ”Investeringer i turisme skaber vækst og arbejdspladser. Hver gang der investeres én krone i turismemarkedsføring, kommer den 16 gange igen i form af øget omsætning. Desuden er det nødvendigt med nye investeringer, fordi Handlingsplanen for Offensiv Global Markedsføring stopper”.

 

For at styrke væksten og jobskabelsen i Danmark har regeringen nedsat vækstteams inden for udvalgte erhvervsområder med særlige styrker og potentialer. Turisme og oplevelsesøkonomi er blandt disse, og i det netop fremlagte forslag til finanslov foreslår regeringen at finansiere nye initiativer fra vækstteamets handlingsplan af en reservepulje på 400 millioner kroner.

 

”Ambitionen for dansk turisme er at skabe fremgang i kystturismen på samme måde, som det i kraft af en målrettet indsats er lykkedes i København. Men det forudsætter, at der fortsat investeres i en offensiv international markedsføring af hele Danmark. Vi skal have de tyske turister til igen at vælge Danmark som

rejsemål, og vi skal sikre, at dansk turisme får sin del af væksten fra de nye markeder som f.eks. BRIK-landene”, siger Jan Olsen.

 

Siden 2007 er en væsentlig del af markedsføringen af Danmark over for ferie- og mødeturister finansieret af projektmidler fra Handlingsplanen for OffensivGlobal Markedsføring af Danmark (OGM). Men OGM udløber ved årsskiftet.

 

”Statens investeringer har været grundlaget for, at turismeerhvervet har investeret yderligere i international markedsføring, og den særlige indsats har bl.a. betydet, at det de sidste fem år, til trods for finanskrisen, er lykkedes dansk turisme at fastholde sin markedsandel på 1,2 pct. i Europa”, siger Jan Olsen.

Skrevet af Flemming Juul