Finnair til Asien 560 gange om måneden fra 2020

Finnairs hensigten er at blive et af de tre største flyselskaber i Europa til Asien. Helsinkis geografiske beliggenhed er ifølge Oneworld-medlemmet den korteste vej mellem Europa og Asien – og dermed Finnairs stærkeste konkurrencefordel.

Finnairs koncernchef, Mika Vehviläinen, peger på, at Finnair i 2014 begynder at flyve med Airbus’ nye tomotorers A350. Flyet, der endnu ikke er lettet fra tegnebrættet, bruger 30 pct. mindre brændstof end forgængeren, den fire-motorers Airbus A340.

 

I årets første otte måneder havde Finnair 993.000 passagerer til Asien – 109.000 flere end i samme periode i 2010. Helsinki er Nordeuropas største gateway til Asien og Europas næststørste til Japan og Hong Kong, viser statistik fra Finavia, det finske lufthavnsvæsen.

 

Finnairs Danmarkschef, Tomi Maaniemi, siger, at trafikudviklingen i tredje kvartal traditionelt er stærk.
”Når vi sammenligner august med sidste år, er Hong Kong steget 63 pct., fordi Finnair nu flyver dobbelte daglige afgange fem gang om ugen. Og Singapore, vores nye destination i Asien, har allerede mængdemæssigt passeret vores rute til Seoul i Sydkorea,” siger han.

 

 

Skrevet af redaktionen