Fjernstyrede kontroltårn klar til brug

fjernstyret kontroltårnDet svenske Luftfartsverket, LFV, og Saab har sammen udviklet en operativ og teknisk løsning for fjernstyrede kontroltårn, som bliver det første anlæg i verden med licens til operativ drift.

Det er et nyt, svensk udviklet produkt til fjernledelse af flytrafik, som er klar til at blive taget i brug i første kvartal næste år, skriver travelreport.se.

”Det er en ny og banebrydende teknik for branchen. Remote Tower Services giver LFV mulighed for på sikker måde at levere service og samtidig reducere omkostningerne for vores kunder”, säger LFVs markedschef Niclas Gustavsson.

”Interessen er meget stor. Saab viser denne uge systemet for interesserede fra 25 lande. Saab har skabt et nyt globalt marked for fjernstyrede kontroltårn, hvor det ikke længere er et teknisk problem, men et spørgsmål om implementering”, siger Per Ahl, markedschef Air Traffic Management.

Teknikken fungerer ved, at kameraer og sensorer placeres ude på lufthavnen og alt hvad de registrerer linkes i realtid til flyveledercentralen og projiceres på en 360 graders skærm. I stedet for at se ud gennem et vindue for at følge flyene, ser man dem på skærme. I flyveledercentralen kontrollerer og styrer flyvelederen trafikken præcist som i et traditionelt flyveledertårn.

Teknikken er nu klar til at tages i drift i Sundsvall, hvor centralen for trafikledelse er placeret, og på Örnsköldsviks lufthavn. Transportstyrelsen ventes at give licens til operativ drift i januar. Örnsköldsvik bliver dermed den første lufthavn i verden, som fjernstyres.