Siden 2002 er antallet af besøgende på de 300 største attraktioner i Danmark steget med godt otte pct. til 27,3 mio. gæster. Det viser friske tal fra VisitDenmark.
De fire største attraktioner, Tivoli, Dyrehavsbakken, Legoland og Zoo i København, tegner sig til sammen for omkring en fjerdel af alle gæster, der har passeret tælleapparaterne, og den danske hovedstad må dermed siges at være drivkraften i den danske oplevelsesøkonomi. Det skriver Berlingske Business.
Men man skal ikke meget længere ned på listen, før store jyske attraktioner udmærker sig som højdespringere. Det gælder bl.a. forlystelsesparkerne Fårup Sommerland og Djurs Sommerland.
Ifølge VisitDenmark er det en tydelig trend, at de attraktioner, som har formået at skabe produktudvikling og nye tilbud til turisterne er dem, der bliver belønnet med stigende besøgstal. ”Det duer ikke at hvile på laurbærrene – det er produktudvikling, der giver vækst, vurderer direktør for udvikling og turismefaglig viden i VisitDenmark, Lars Erik Jønsson.