Flere gæster på danske hoteller

Fra oktober i fjor til oktober i år steg antallet af hotelovernatninger i Danmark med i snit 8 %.

 

Århus havde sidste måned en vækst i overnatninger på 20 %, mens Aalborg og Odense så en tilbagegang på 6 %.

 

Trods den stigning i overnatninger, er hotelerhvervet dog fortsat under pres. Særligt i hovedstaden, hvor antallet af hotelværelser er øget 6 % det seneste år.

 

I de første syv måneder af 2010 er København en af de storbyer i Europa med største fald i omsætning pr. værelse sammenlignet med samme periode i fjor.

 

”Konkurrencen er meget hård, og indtjeningen under pres. Selv om der er fremgang i overnatningstallet, er den samlede omsætning stadigvæk på niveau med 2009,” siger Katia K. Østergaard, adm. direktør i Horesta.

 

I de første ti måneder af 2010 er antallet af overnatninger på hotellerne samlet set steget 9 %. Fremgangen skyldes dog hovedsageligt flere feriegæster. I de første ti måneder er antallet steget med 16 procent, mens væksten i antallet af forretningsturister er på 2 procent.

 
Allan Agerholm (foto), formand for Horesta i hovedstaden, siger til takeoff.dk:
”Det er glædeligt at København får flere hotelgæster – ny hotelkapacitet tiltrækker flere gæster. Men stigningen kommer også i sammenligning med 2009, der var et skidt år – og indtjeningen er fortsat under pres; København har en af de laveste indtjeninger på hotelværelser i forhold til Europas øvrige hovedstæder.”
 
”Vi kan håbe, at det bliver lidt bedre for hotellerne når det fra årsskiftet bliver muligt at trække halvdelen af momsen fra ved erhvervsmæssige overnatninger; dermed bliver de danske hoteller i hvert fald ikke valgt fra så hurtigt pga. den høje moms,” siger Allan Agerholm.

 

Han er til daglig direktør for det 4-stjernede Crowne Plaza-hotel i Ørestad. Hotellet åbnede sidste efterår og Allan Agerholm er godt tilfreds med hotellets potentiale:
 
”Her ved udgangen af det første hele år for Crowne Plaza-hotellet har vi næsten har nået vores fair andel af det københavnske hotelmarked. Det er vi godt tilfredse med, at det sker på blot et år for et nyt hotel og dermed et nyt varemærke i byen,” siger Allan Agerholm.

 

Skrevet af Henrik Baumgarten