Flybrændstof kun mod kolde kontanter

Olieselskaberne er blevet mere forsigtige med kreditgivningen til luftfartsselskaberne, og i USA må de fleste flyselskaber enten betale kontant ved levering eller ligefrem forudbetale deres brændstofkøb. Det betyder, at luftfartsselskabernes pengestrøm sættes under pres. Flere olieanalytikere venter, at praksis med forudbetaling i de kommende måneder vil brede sig til Europa og Asien, fordi risikoen for skibbrud i luftfartsindustrien vokser i takt med brændstofudgifterne. Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten i dag.

”Der er tale om endog meget store beløb, og da olieselskaberne i Europa i praksis ikke har ændret deres kreditloft over for luftfartsselskaberne i det tidsrum, da brændstofpriserne er eksploderet, kan luftfartsselskaberne kun få halvt så meget brændstof som tidligere, inden de rammer kreditloftet,” siger Hans Wilhelmsson, adm. dir. for BP Aviation i Skandinavien.

Skrevet af Simon Jørgensen