Flybranchen kritiserer EU-landene

Stærk kritik fra flybranchen mod EU-landenes manglende initiativ med hensyn til oprettelse af de fælles zoner i EUs luftrum, som skal forenkle ruteplanlægningen og reducere klima-påvirkningen.

Association of European Airlines (AEA), European Low Fares Airline Association (ELFAA), European Regions Airline Association (ERA) og International Air Carrier Association (IACA) er enige om at fordømme Eus medlemslande for deres tilbageholdenhed med at implementere de såkaldte Functional Airspace Blocks (FABs), som er et nøgleområde i Single European Sky II.

Medlemslandene har ikke levet op til deres forpligtelser under reglerne for Single European Sky og sikre implementering af FABs til den fastsatte deadline den 4. december 2012. De har haft otte år til at leve op til reglerne, men det er kun sket i begrænset omfang.

Den manglende ophævelse af de nationale luftrum inden for EU skønnes årligt at koste branchen omkring 5 milliarder Euro og medfører unødvendige CO2-udslip i størrelsesordenen 13 millioner tons, hvilket svarer til 10% af de samlede CO2 udslip i EUs luftrum.

Lederne af flysammenslutningerne udtaler, at den nuværende situation er skandaløs. Det er ikke tilstrækkeligt at oprette de nye luftrums-zoner ved navn. De skal implementeres fuldt ud – også i praksis for at sikre en forbedret effektivitet, betydelige besparelser og omfattende klima- og miljøforbedringer.

“Vi er skuffede over den manglende politiske vilje hos medlemslandene, som har forsinket de fremskridt, som alle håber på og vi minder landene om, at de sammen med EU-parlamentet selv har underskrevet

Single European Sky Regulativet og anerkendt, at den eksisterende højst ineffektive situation er uacceptabel og hurtigt skal forbedres.”