Flypassagerer bruger tid på at søge komfort

Kevin Keniston.

Kevin Keniston.

En international undersøgelse fra Airbus afslører, at moderne flypassagerer i stigende grad på forhånd tjekker hvilken komfort, de kan opnå på rejsen.

De er også indstillet på at betale ekstra for at øge komforten på economy.  54% af de adspurgte i transitområder verden over beskriver komforten som vigtig og 41% er indstillet på at betale op til 5% ekstra for deres economy-billetter, hvis det kan sikre bedre komfort.

Det stigende antal passagerer, der ikke ønsker at blive klemt under rejsen, har ført til særlige web-sites, hvor der lægges vægt på de enkelte flyselskabers komfortniveau på den billigste klasse. 34% af de adspurgte benytter den type web-sites inden de vælger flyselskab.

Det er manglende mulighed for at sove, rygsmerter og ondt i benene, der er de vigtigste faktorer for manglende komfort på langruter og de fremhæver, at ringe komfort har negativ indflydelse på deres efterfølgende ophold i form af træthed og ømme muskler

Velbefindende efter flyrejsen er især afgørende for forretningsfolk og afhængigt af hvilken region, der er tale om, rejser op til 70% af forretningsfolkene på economy.

Ifølge Kevin Keniston, Airbus chef for passagerkomfort er flyselskaberne opmærksomme på interessen for bedre komfort og kræver ekstra betaling for sæder ved gangen, forreste række og sæder ved nødudgangene, men burde også være opmærksomme på, at Airbus tilbyder standardsæder, der er en tomme bredere end hos de fleste andre flyproducenter.