Flyrejsende skal kende deres rettigheder

strejke københavns lufthavnKAMPAGNE: Forbrugerrådet i gang med kampagne for at informere flypassagerer om deres rettigheder ved f.eks. aflysninger og lange forsinkelser. Alene i Københavns Lufthavn ”snyder” flypassagerer årligt sig selv for ca. en milliard kr. i manglende kompensationer etc.

Mange danskere kender ikke deres rettigheder til refundering af billetten ved lange forsinkelser i lufthavnen. Det skal Forbrugerrådet nye kampagne ”Flyvske Passagerrettigheder” prøve at ændre.

Halvdelen af danskerne kender ikke til deres ret, viser ny undersøgelse, som Forbrugerrådet Tænks Forbrugerpanel har gennemført. Kun flyselskaberne vinder på de flyvendes manglende viden.

Direktøren for selskabet flyforsinkelse.dk, som hjælper rejsende med at gøre krav på deres erstatning, anslår, at der alene i Københavns lufthavn kunne udbetales op mod en milliard årligt som kompensation.

”Det er rigtig problematisk, når vi som flyrejsende har nogle rettigheder, og flyselskaberne forsømmer deres pligt til at informere om dem. Så er det i sidste ende forbrugerne som bliver snydt for en masse penge,” siger jurist i Forbrugerrådet, Mads Mølgaard Braüner. Undersøgelsen er gennemført i oktober og november og havde 954 respondenter.

I dag er der ingen reel straf af flyselskaber, som overtræder reglerne for kompensation. Derfor barsler transportminister Pia Olsen Dyhr med et forslag, som skal styrke Trafikstyrelsens muligheder for at politianmelde de flyselskaber, som ikke følger reglerne.

Og der er brug for mere håndfaste sanktioner overfor flyselskaberne, mener Mads Mølgaard Braüner: ”Det er stærkt konkurrenceforvridende, når nogle selskaber kan spare hundredetusinder på ikke at følge reglerne. Derfor så vi også gerne, at der blev lavet en sort-liste over flyselskaber, som ikke følger reglerne, så forbrugere kan se, hvilke selskaber, som snyder på vægten.”

Med udgangspunkt i danskernes kendskab til deres rettigheder som flypassagerer, tager Forbrugerrådet det næste år til nogle af de danske lufthavne. Her vil Forbrugerrådet dele bagagetags, flyers og gode råd ud til flyrejsende. Det sker næste gang på fredag i Billund Lufthavn fra kl. 05-11.