FLYSELSKABER: DR2-programmet Detektor tog i aftes fat i Thomas Cook Airlines Scandinavias pressemeddelelse om CO2 udslip for en flypassager og en passager i en miljøvenlig Golf 1,4 TSI. Detektor har kommentarer til udtalelser fra informationschef Torben Andersen…
Inden udsendelsen havde informationschef Torben Andersen denne pressemeddelelse fra Thomas Cook Airlines:
”Eksemplet fra os gælder en rejse til Mallorca – vores nærmeste rejsemål, som kan nås med bil på 25 timer og med fly på 2,45 timer. Vores sammenligning er lavet som transportbranchen normalt gør det: Hvor meget CO2 udledes fra f.eks. en bil, en bus, et tog osv. pr. personkilometer?,” skrev Torben Andersen og tilføjede: ”I forbindelse med programmet bekræfter redaktionen af Detektor, at CO2 udslippet for vore fly er 125 kilo pr. person for turen til Mallorca (0.065 gram pr. personkilometer) og 181 kilo pr. person ved 3,5 passagerer i Golfen, der skal sejle 207 km fra Barcelona til Mallorca. Det er ikke vores opfattelse, at der i gennemsnit sidder 3,5 passagerer til det sydlige Europa – måske til Harzen, men ikke Mallorca.”
Torben Andersen tilføjer: ”Detektor har indhentet oplysning om bilpassagerernes antal hos vores konkurrent FDM travel. Under optagelserne til Detektor fremlægges oplysning fra en specialestuderende Roskilde universitet. Han vurderer at flyets udslip af forurening er tre gange så stort som det nævnte CO2 udslip.
Det er ny viden for os, hvorfor vi bebuder, at vores miljøchef straks vil kigge på de nye oplysninger, og vi vil naturligvis rette eventuelle fejl.”
”Det er ærgerligt for os at blive hængt ud, når vi faktisk er ledende på miljøområdet indenfor luftfart med en belægning af vores fly på 97,5 pct. – et markant højere tal end ruteflyene. Samtidig ligger vi i front med et meget lavt CO2 udslip pr. personkilometer.”
”Vi har ikke ønsket at give misvisende information. Sammenligningen er lavet ud fra vores bedste overbevisning. Når vi har fået fuld lys over de realistiske tal for forureningen fra fly og biler (størrelsen af dette tal er eksperterne uenige om), vil vi opdatere informationerne bl.a. på vores hjemmeside,” siger Torben Andersen.
Svar fra Detektor
I en kommentar til Torben Andersens udtalelser, skriver Jytte Bergmann Moll, redaktør, Detektor, til standby.dk:
”Vi stille os uforstående over for denne udtalelse fra Torben Andersen, kommunikationschef i Spies/Thomas Cook Airlines, i artiklen i standby.dk:
”Under optagelserne til Detektor fremlægges oplysning fra en specialestuderende Roskilde universitet. Han vurderer at flyets udslip af forurening er tre gange så stort som det nævnte CO2 udslip.”
”Dette må bero på en misforståelse, skriver Jytte Bergmann Moll og tilføjer:
”Vi spørger Spies 1) hvorfor de i deres sammenlignende beregning bruger et passagerantal på 1,5 i bilen, mens flyet er fyldt næsten helt op (212 ud af 217 pladser), og 2) hvorvidt Spies i deres udmelding i deres pressemeddelelse om, at ”Flyene udråbes ofte til de store miljøsyndere, men faktisk er både skibe og biler mere forurenende end moderne fly” har taget højde for, at mange eksperter peger på, at man bør gange med en faktor ca. 2 når man taler flyforurening generelt og ikke kun CO2.”
Man kan se udsendelsen og den artikel, der ligger på dr.dk her:
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2014/03/05/165719.htm