LUFTFART: Tysklands næststørste flyselskab har solgt sit sidste fly – Air Berlins økonomiske problemer er blevet værre siden Storbritannien stemte for at forlade EU. Efter salget har selskabet nu kun 148 indlejede fly.
Oneworld-medlemmet Air Berlin slås med økonomiske problemer. For nylig nedskrev banken HSBC, der har hovedkvarter i London, sin aktiekurs for Air Berlin fra 10 cent til 0,1. Tilbage i maj havde banken reduceret sin forventning til aktiekursen fra 1,2 euro til 65 cent, bl.a. fordi HSBC ser Air Berlin udfordret af øget konkurrence fra de europæiske discount-selskaber.
Senest har Europas største flyselskab, lavprisselskabet Ryanair åbnet base i Berlin på Air Berlins hjemmebane. Her øger også Easyjet, mens Lufthansa udvider sine flyvninger med sit lavprisselskab, Eurowings.
Den tyske avis Tagesspiegel skriver, at Air Berlin nu har solgt sit sidste fly. Det er ikke usædvanligt, at flyselskaber lejer fly – med eller uden besætninger – men det er bemærkelsesværdigt, skriver avisen, at et flyselskab slet ikke ejer et eneste fly. Til sammenligning ejer Lufthansa 80 pct. af sine fly.
Banken HSBC ser en usikker fremtid for Air Berlin, der må være tvunget til at levere ”en radikal omstrukturering” i kampen mod de stadig mere konkurrencedygtige discount-selskaber.
Air Berlin antydede allerede sidste år, at man med udgangen af i år kun vil bestå af kort- og mellemdistance jetfly. Det indikerede et muligt farvel til selskabets Airbus A330, der bruges på langruter til Asien og USA.