Mexicos største flyselskab har dybt beklaget annoncetekst fra sit reklamebureau, der søgte statister med lys hud frem for mørk hud til kommende reklamefilm for Skyteam-medlemmet.
TV-reklamer på mexicansk fjernsyn kritiseres ofte for at bruge medvirkende med lys hud, selv om flertallet af landets indbyggere har mørkere hud.
I annoncen for den kommende ’casting’ af medvirkende til reklamefilmen stod der, at man ikke ønskede medvirkende med mørk hud, men at de skulle have lys hud.
Reklamebureauet Catatonia, som Aeromexico bruger, har undskyldt den pinlige tekst og forklaret, at annoncen kom fra et firma, som er underleverandør til Catatonia.
“Annoncen har et upassende sprogbrug, som på ingen måde afspejler vores tankegang som firma,” lød det fra Catatonia.
”Aeromexico undskylder dybt sprogbruget og understreger vores respekt for alle mennesker, uanset deres køn, religiøse overbevisning og hudfarve,” lød det fra flyselskabet.
I casting-annoncen stod der bl.a. også, at man søgte efter medvirkende med et ’Polanco-udseende’. Polanco er en fornem bydel i Mexico City med primært lyshudede beboere.
Efter fattigdom er hudfarve det område, der kommer flest klager om diskriminering i Mexico over. Navnlig har Mexico et stort problem med diskriminering af sine indianske medborgere.