Flyselskaber bruger enorme summer på stole

Foto: rockwellcollins.com

For at tiltrække erhvervskunder lægger flyselskaber verden over kæmpe summer på de rigtigt indrettede luksussæder. Prisen pr. fly runder millioner af dollars, skriver Wall Street Journal.

Rejsende på business er stadig flyselskabernes store indtægtskilde og selskaberne gør adskilligt for at fastholde dem. Den seneste generation af flysæder kan ændres til hele senge med underholdningssystem på 15-tommers TV med hundreder af kanaler. Nogle sæder kan bygges sammen og adskilles til mini-suiter med dobbeltseng.

”Det er blevet et vigtigt konkurrenceparameter for flyselskaberne”, siger Kelly Ortberg, adm. direktør for flysæde-producenten Rockwell Collins.

Men det koster! De omtalte sæder bliver hele tiden mere komplekse og kan i dag bestå af omkring 5.000 dele. Udvikling og sikkerhedstests er med til at skrue priserne i vejret.

Fremstillingen af et sæde kan variere fra 50.000 til 500.000 dollars – altså op til tre millioner kroner.

Prisen for at udruste businesssektionen i et større passagerfly løber let op i 20 millioner dollars, svarende til 125 millioner kroner.

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.