- STANDBY.dk - https://standby.dk -

Flyselskaber drøftede kampen om kunderne

Rejsebureauer med et simpelt produkt vil dø. Omvendt har rejsebureauer en kontakt til kunden, flyselskabet ikke har, lød det, da ekspertpanel debatterede fremtidens luftfart på møde i København.

”Nogle onlinerejsebureauer putter penge i at sælge flybilletten til en lavere pris end den koster på flyselskabets egen hjemmeside – onlinebureauet håber så at tjene pengene ind igen ved at sælge tillægsydelser til kunden.”

Sådan lød et synspunkt fra en af de næsten 100 tilmeldte fra rejsebranchen, da flyselskaberne og deres fremtid torsdag var på dagsordenen ved et spændende og bredt favnende debatmøde i København. Mødet var arrangeret af den medlemsmæssigt største forening for rejsebranchen i Danmark, PATA (Pacific Asia Travel Association) og blev holdt på Tivoli Hotel & Congress Center.

PATA-formand Claus Vestergaard Pedersen, der til daglig er ansat hos Radisson Hotel Group, bød velkommen og præsenterede ordstyrer Kenneth Karskov fra Flybranchen.dk, der introducerede ekspertpanelet.

Det bestod af salgschef for SAS i Danmark, Michael Hansen, hans pendant fra Norwegian, Frank Nordbjerg Olesen, Anita Wagner Feddersen der står i spidsen for Air France KLM i Danmark, nordisk salgschef hos Singapore Airlines, Allan Hoffery, samt Peter Rasmussen, der sidste år valgte at stoppe som chef for British Airways i blandt andet Norden og som i dag er ”uafhængig konsulent.”

Mange synspunkter
Emnerne var mange, og debatten kom gennem halvanden time vidt omkring.

Et sikkert emne var forskellen på full service og lavprisflyselskaber. Her sagde Anita Feddersen fra Air France-KLM, at mange kunder gerne vil betale en måske lidt højere pris for den sikkerhed, full service flyselskaberne tilbyder.

Fra Frank Nordbjerg Olesen fra Norwegian lød det, at prispresset på flybilletterne bare vokser. ”Prisen er vigtig for os, da nogle få kroner kan afgøre, om vi eller et andet flyselskab bliver valgt,” sagde han og tilføjede, at Norwegian sælger 80 procent af sine billetter via sin egen hjemmeside. Et tal der gerne må komme højere op.

”Det er i hvert fald ekstremt vigtigt at have kontrol over kundens data,” sagde Norwegian-chefen.

Beskytter sine varemærker
Allan Hoffery fra Singapore Airlines så tendens til, at flyselskaber for at beskytte deres primære varemærke, introducerer datterselskaber.

“Mens moderselskabet Singapore Airlines leverer full service, flyver vores datterselskab Silk Air til sekundære lufthavne, mens vi med Scoot betjener destinationer som selve Singapore Airlines ikke har ruter til; her i Europa flyver Scoot allerede til Athen og åbner snart på Berlin,” sagde han.

Debatten kom også omkring flyselskabernes ekstraordinære indtægter – ancillary revenues – en meget vigtig indtægtskilde for navnlig lavprisselskaber og i stigende grad også full service-selskaberne med ekstra betaling for valg af flysæde, bagage, prioriteret ombordstigning og så videre.

”Men ancillary revenues er altså ikke noget, flyselskaberne har opfundet, men disse revenues er kommet for at blive og vi vil se mere til dem fremover,” sagde Michael Hansen fra SAS.

Hvor er rejsebureauerne i fremtiden?
Rejsebureauer og flyselskaber er på mange måder afhængige af hinanden – men flere af flyselskabernes repræsentanter i panelet forudså, at ”rejsebureauer med et simpelt produkt som en weekendrejse til London vil dø. De skal putte noget ekstra på, for eksempel et unikt hotel, noget kunden ikke selv kan finde. Disse bureauer skal nok overleve,” lød en vurdering.

Uden at nævne Charles de Gaulle-lufthavnen i Paris, Air Frances hovedlufthavn, sagde Anita Feddersen: ”Vi har absolut brug for rejsebureauerne. De kan for eksempel fortælle kunden, hvordan der skiftes terminaler i en stor lufthavn,” sagde hun.

Peter Rasmussen var enig og sagde: ”Rejsebureauerne har absolut en berettigelse. De har en kontakt til kunden, som flyselskabet ikke har. Omvendt skal man huske, at et voksende kundesegment er millennium-generationen. De er jo nærmest vokset op med chat og kommunikerer derfor på en anden måde.”

Allan Hoffery tilføjede, at sociale medier er vigtige, men det er svært for nogle flyselskaber at følge med udviklingen. ”Vi kan ofte ikke udvikle teknologien så hurtigt som vi gerne vil,” sagde han.

 

Relaterede artikler:

Tre flyselskaber med hver sin førsteplads

Fire millioner SAS-passagerer med eksterne flyselskaber

Singapore Airlines fik større fly på Københavns Lufthavn

Generalforsamling sagde ja til stramninger