En række flyselskaber udfører regionale flyvninger for SAS med mindre fly, der kan være i SAS-bemaling.

Fire millioner SAS-passagerer med eksterne flyselskaber

SAS-ruter fløjet af andre flyselskaber står for 27 procent af SAS’ samlede antal flyvninger, og de eksterne flyselskaber har også en rolle som ‘forsøgslaboratorium’.

Med eksterne flyselskaber kan SAS få betjent mindre passagertunge regionale ruter, som selskabet ikke selv har fly i den rette størrelse til at servicere. Blandt SAS’ største leverandører af flyvninger på mindre ruter er irske CityJet, der sidste år overtog danske Cimber fra SAS, britiske FlyBe, der regnes som Europas største regionale flyselskab samt spanske Air Nostrum og polske LOT’s estiske datterselskab Nordica.

Hertil kommer SAS’ datterselskab Scandinavian Airlines Ireland, der begyndte at flyve i december sidste år, og som foreløbig har fem Airbus A320neo og som til august i år vil være oppe på ni A320’ere.

Det oplyste Mikael Wångdahl, Vice President of SAS External Production, da SAS onsdag i denne uge havde indbudt danske rejsebureauagenter til informationssammenkomst i København om flyselskabets aktiviteter.

”Vi har ikke planer om, at SAS Ireland skal have flere end de planlagte ni Airbus A320; SAS Ireland kommer til at flyve syv procent af SAS’ produktion. Der bliver tre A320 stationeret på basen i Malaga, mens de seks andre får hjemmebase i London Heathrow. Herfra flyver de blandt andet SAS-ruter fra Malaga og London til navnlig de skandinaviske hovedstæder,” sagde Mikael Wångdahl til standby.dk

Et slags forsøgslaboratorium
Ved at bruge eksterne flyselskaber som underleverandører kan SAS betjene en række regionale ruter med for små passagertal til at disse kunne være økonomiske fløjet af SAS’ egne, større jetfly. De eksterne flyselskaber kan blandt andet tilbyde mindre propelfly eller regionale jets.

Stiger passagertallet på nogle af disse ruter, kan SAS overveje at indsætte egne fly. Dermed fungerer underleverandør-princippet også som et slags forsøgslaboratorium for SAS.

”Med mindre fly fra andre flyselskaber kan vi betjene små regionale ruter med hyppigere afgange end med nogle af vores egne større jetfly,” sagde Mikael Wångdahl.

Mange af de fly fra eksterne leverandører, der flyver for SAS, kan være i SAS-bemaling, besætningerne i SAS-uniformer og de er trænet i SAS’ servicekoncepter.

Ifølge Mikael Wångdahl udfører de eksterne underleverandører 27 procent af SAS’ flyvninger, de har ni procent af SAS’ udbudte sædekilometre (ASK), betjener foreløbig 37 ruter og har 14 procent af SAS’ passagerer. Samlet havde de eksterne flyselskaber sidste år fire millioner af SAS’ i alt 30 millioner passagerer. Omkring halvdelen af de rejsende med de eksterne selskaber flyver point-to-point, mens resten fortsætter fra SAS’ hovedlufthavne og videre i SAS’ eget netværk.

 

Relaterede artikler:

SAS sælger Cimber

SAS har før solgt flyselskab til CityJet

Finnair tilbagekøber regionalt selskab

x

Læs Også

Nordic Seaplanes udvider med rundflyvninger

Efter en kort vinterpause, hvor vandflyet har været til serviceeftersyn i Schweiz, starter, Nordic Seaplanes sæsonen den 20. februar.

Ny lounge i Københavns Lufthavn

Passagererne i lufthavnen kan nu vælge mellem otte lounger, den seneste er netop åbnet med plads til 61 gæster.

Lille fremgang i danske lufthavne

Der var sidste år samlet en procent flere afrejsende passagerer fra de danske lufthavne – det rakte dog til en ny rekord, viser statistik fra Trafikstyrelsen.

Sikkerhedskontrol konfiskerede 25.000 genstande

Sidste år inddrog sikkerhedskontrollen i Københavns Lufthavn blandt andet tusindvis af knive, dolke, sakse og legetøjsvåben fra passagerernes håndbagage.

Forventer færre flypassagerer i år

Efter et meget flot 2017 forudser Airports Council International en gennemsnitlig afdæmpning af væksten i år hos de europæiske lufthavne.

SAS kigger på nye langruter

SAS har flere konkrete destinationer på sin ønskeseddel, men må formentlig vente til selskabet får sine nye langrutefly.