Flere flyselskaber annoncerer radikale ændringer for at sikre, at mindst to besætningsmedlemmer vil være i cockpittet når som helst.
Optagelser fra den sorte boks på det styrtede Germanwings fly dokumenterer angiveligt, at andenpiloten Andreas Lubitz med vilje styrtede flyet i de franske alper og bevidst holdt kaptajnen ude fra cockpittet.
De nye procedurer for en lang række europæiske flyselskaber er allerede gældende i USA. easyJet bekræfter, at man straks har ændret procedure for at sikre mindst to besætningsmedlemmer i cockpittet til enhver tid.
Også Thomas Cook og Virgin gør i fremtiden som Ryanair og flere andre selskaber, som gennem nogen tid har haft proceduren som fast rutine.
“Ryanair kræver to personer i cockpittet når som helst. Hvis en pilot skal på toilettet, skal chefen for kabinepersonalet opholde sig i cockpittet i disse korte perioder”, lyder det fra Ryanair.
Norwegian og airberlin tilslutter sig ligeledes de nye rutiner, ligesom alle medlemmer af Tysklands luftfartssammenslutning – herunder naturligvis Germanwings og Lufthansa.
Danske Thomas Cook Airlines Scandinavia, har indført faste procedurer vedrørende bemanding i cockpit:
Er der to piloter og den ene ønsker at gå på toilettet, kan det først ske, når en steward/stewardesse er til stede i cockpit. Er der tre piloter i cockpit, kan én pilot forlade cockpit for f.eks. toiletbesøg.